جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
/ ۱۹آوریل,۲۰۲۴
شنبه, 07 اسفند 1395 ساعت 11:29

کاهش دید محیطی :

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

کاهش دید محیطی :

 

ترجمه و تنظیم:اپتومتریست زهرا بهروزفر

مشکلات دید محیطی به این معنی است که شما دید نرمال در تمام زوایا را ندارید، هرچند ممکن است دید مرکزی شما  سالم باشد.

فقدان دید محیطی در شدت های متوسط و شدید باعث ایجاد حس دیدن از میان یک لوله باریک می شود. شرایطی که به طور رایج به عنوان «دید تونلی» از آن یاد می شود.

سیمپتوم های کاهش دید محیطی می توانند شامل سختی و کاهش دید در نور کم و کاهش توانایی مسیریابی زمانی که راه می روید، باشد.

چه عواملی باعث از بین رفتن دید محیطی می شوند؟

یک دلیل رایج کاهش دید محیطی، آسیب به اعصاب چشمی)optic nerve ( به علت آب سیاه است.

سکته های چشمی (انسدادها)، که جریان نرمال خون به ساختارهای داخلی چشم مثل اعصاب چشمی را مختل می کنند هم می تواند باعث از بین رفتن دید محیطی گردد.

یک ضربه یا جراحت هم ممکن است به قسمت هایی از مغز آسیب رساند، اگر به قسمتی که تصاویر در آن پردازش می شوند، وارد شود ممکن است باعث ایجاد نقطه های کور در میدان بینایی شود.

دلایل اصلی کاهش دید محیطی:

  • اب سیاه) glaucoma (
  • ( Retinitis Pigmentosa) RP
  • سکته ها یا انسدادهای چشمی
  • جداشدگی شبکیه
  • آسیب مغزی به علت ضربه، بیماری یا جراحت
  • آسیب عصبی مثل التهاب عصب اپتیک
  • تورم سرعصب اپتیک (Papilledema)
  • ضربات و صدمات (جراحت های سر)

اگر شما مشکوک به کاهش دید محیطی خود هستید، باید برای آزمایش جامع چشم که شامل تست دید محیطی است، مراجعه کنید. اگر دچار کاهش دید ناگهانی در دید محیطی خود شدید، فورا دکتر چشم خود را ببینید.

از بین رفتن ناگهانی دید محیطی ممکن است به علت یک جداشدگی در شبکیه باشد که یک مورد اورژانسی بوده و باید هرچه زودتر برای جلوگیری از فقدان کامل و همیشگی دید درمان شود.

درمان های فقدان دید محیطی:

متاسفانه، هیچ انتخاب آسانی برای اصلاح دید، مثل عینک ها یا لنزهای متداول، که بتوانند فقدان همیشگی دید محیطی را اصلاح کنند، وجود ندارد. اگر شما تنها درجاتی از کاهش دید محیطی را داشته باشید، گاه نوعی لنز به نام پریزم(منشور) می تواند به نسخه عینک شما برای توسعه میدان دید اضافه می شود.

اگر شما آب سیاه دارید، بهترین درمان دید تونلی، جلوگیری است. شما قطعا باید داروهای اب سیاه تجویز شده دکتر خود را استفاده کنید، در غیر این صورت شما ریسک اسیب همیشگی عصب اپتیک و پیشرفت نقطه های کور در میدان دید خود را خواهید داشت. بدون درمان باقی ماندن آب سیاه می تواند باعث فقدان همیشگی دید محیطی و یا حتی نابینایی گردد.

البته ممکن است درمان برای نقاط کور ایجاد شده به دلیل آسیب مغزی نیز موجود باشد. محققان انستیتو چشمRochester  در دانشگاه نیویورک به تازگی دریافتند که تکنیک های خاص ویژن تراپی (درمان های بینایی)، ممکن است به مردم کمک کند حداقل مقداری از میدان دید از بین رفته مرتبط با صدمه به کورتکس بینایی اولیه مغز را به دست آورند.

حتی اگر شما دید نرمالی داشته باشید، ممکن است از برخی تکنیک ها مثل تکنیک های آموزشی توسط متخصصین دید در ورزش که استفاده بهتر از قسمت های محیطی دید را آموزش می دهند، استفاده کنید. این متدها مخصوصا در ورزش هایی مثل بسکتبال یا بیس بال که نیاز به تقویت دید اطراف دارند، مفید است.

اگر شما فقدان دید محیطی همیشگی و دایمی دارید، باید در فکر ملاقات یک متخصص کم بینایی باشید، کسی که می تواند عینک های مخصوص یا وسایل کمک اپتیکی را به شما پیشنهاد دهد که ممکن است در مشکلات حرکتی ایجاد شده به دلیل دید تونلی، کمک کننده باشند.

همچنین آگاه باشید که کاهش دید محیطی ممکن است در توانایی شما برای رانندگی ایمن تاثیر گذار باشد. یک متخصص کم بینایی می تواند مقدار دید محیطی باقی مانده شما را اندازه گیری کرده و به شما بگوید آیا مقدار باقی مطابق مقدار قانونی برای گرفتن گواهی نامه هست یا نه!

بازدید 10589 دفعه

درباره انجمن

  

 

 

تاریخ انتخاب هیأت موسس: 1379/4/31

تاریخ ابلاغیه تصویب از وزارت کشور: 1380/8/29

تاریخ برگزاری اولین مجمع عمومی و انتخاب اولین هیأت مدیره: 1380/12/10

اطلاعات تماس

  kao@kao.ir
  تلفن:  83-37236373-051
 فکس: 37277357-051
   مشهد - مطهری جنوبی 15 پلاک 34 - طبقه اول
عضویت

ورود به ناحیه کاربری